logotyp Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia

SYSTEM EWIDENCJI ZASOBÓW OCHRONY ZDROWIA

W dniu 6 czerwca 2016 r. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia udostępniło System Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia (SEZOZ) – jest to kolejny system zrealizowany w ramach Projektu P4 „Dziedzinowe systemy teleinformatyczne systemu informacji w ochronie zdrowia”.

Podstawę prawną dla realizacji i wdrożenia SEZOZ stanowi ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia z dnia 28 kwietnia 2011 Dz.U. 2011 nr 113 poz.657 z późn. zm. Zgodnie z przyjętymi założeniami System przede wszystkim ma na celu służyć jednostkom odpowiedzialnym za organizację systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Świadczeniodawcy uzyskają narzędzie do zgłaszania do centralnego rejestru określonych rodzajów posiadanych wyrobów medycznych w tym przede wszystkim specjalistycznego sprzętu medycznego. Zgłoszenia będzie można dokonać za pomocą elektronicznych formularzy dostępnych poprzez stronę www.

Pozostali użytkownicy uzyskają bezpośredni dostęp do zintegrowanych, spójnych i wiarygodnych danych o określonych zasobach w systemie ochrony zdrowia. Zebrane w SEZOZ dane pozwolą na ich analizę i podjęcie decyzji o zasadności kolejnych zakupów w celu optymalnego rozmieszczenia na terytorium całego kraju specjalistycznego sprzętu medycznego. Powyższe przyczyni się do efektywniejszego wykorzystania zasobów oraz zaspokojenia potrzeb zdrowotnych obywateli.

Dzięki Systemowi, każdy będzie miał możliwość zweryfikowania i sprawdzenia dostępności sprzętu medycznego. W SEZOZ możliwa jest lokalizacja jednostek, które posiadają określony sprzęt diagnostyczny. System wspomaga również proces nawiązywania współpracy pomiędzy jednostkami systemu ochrony zdrowia w zakresie dostępności i realizacji określonych badań.

Odbiorcami Systemu są:

  • Świadczeniodawcy,
  • Usługobiorcy,
  • Ministerstwo Zdrowia,
  • Narodowy Fundusz Zdrowia,
  • Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia,
  • Wydziały Zdrowia Urzędów Wojewódzkich,
  • Organy założycielskie podmiotów leczniczych.

Główne cele wdrożenia Systemu to:

  • usprawnienie procesów związanych z dostępem do informacji o stanie zasobów ochrony zdrowia, które pozwalają na dokonywanie oceny potrzeb zakupu sprzętu medycznego niezbędnego do zapewnienia odpowiedniej ochrony zdrowia pacjentów na terenie całego kraju,
  • planowanie środków finansowych na realizację takich zakupów wg. aktualnych potrzeb,
  • umożliwienie dostępu do informacji gromadzonych w systemie na potrzeby kontraktowania świadczeń medycznych.

Wybrane informacje na temat zasobów zgromadzonych w SEZOZ dostępne są dla usługodawców,  pacjentów, lekarzy, badaczy poprzez portal Systemu https://sezoz.ezdrowie.gov.pl.  

Aktualności

  • Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia dołączyło do grona firm, w których System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji jest zgodny z normą ISO 27001:2013.Certyfikat uzyskany od niezależnej jednostki certyfikacyjnej potwierdza, że CSIOZ zarządza bezpieczeństwem informacji zgodnie z najlepszymi światowymi standardami i praktykami z tego zakresu.Certyfikowany System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji m.in. zapobiega utracie, nadużywaniu i nieautoryzowanym modyfikacjom informacji oraz gwarantuje, że informacje są dostępne wyłącznie dla osób upoważnionych, a także zapewnia ochronę danych osobowych i przestrzeganie innych przepisów prawa.

  • Zapraszamy na konsultacje społeczne projektu dokumentu pn. „Rekomendacje Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w zakresie bezpieczeństwa oraz rozwiązań technologicznych stosowanych podczas przetwarzania dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej", które odbędą się 23 maja o godz. 10:00 w siedzibie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, przy ul. Stanisława Dubois 5A, 00-184 Warszawa.Zgłoszenia do wzięcia udziału w konsultacjach należy przesyłać do 22 maja do godz. 12:00 na adres e-mail: koordynator@csioz.gov.pl .Projekt dokumentu udostępniony do konsultacji.

  • Mamy przyjemność poinformować, iż Dyrektor CSIOZ Marcin Węgrzyniak, podczas kwietniowego spotkania SNOMED International Business Meetings w Londynie został wybrany przewodniczącym General Assembly na kadencję 2017/2018.The General Assembly (GA) czyli walne zgromadzenie, jest najwyższym organem SNOMED International i podejmuje wiążące decyzje we wszystkich sprawach związanych z organizacją w tym przede wszystkim w zakresie realizacji wyznaczonych celów.Organizacja SNOMED International (wcześniej IHTSDO) została założona w 2007 roku przez 9 państw członkowskich (Australia, Kanada, Dania, Litwa, Szwecja, Holandia, Nowa Zelandia, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone). SNOMED jest międzynarodową organizacją non-profit, która opracowała klasyfikację SNOMED CT- system terminologii klinicznej przeznaczony do opisywania danych pacjenta dla celów klinicznych.Polska jest reprezentowana w SNOMED International przez CSIOZ od grudnia 2011 r.

  • Szanowni Państwo, Informujemy, iż zdiagnozowano problem w działaniu funkcjonującego w CSIOZ systemu telekomunikacyjnego obsługującego m.in. nr infolinii ( 22 597-09-21) pod którą możecie Państwo uzyskać informacje dotyczące Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych. Problem dotyczy braku odpowiedniego sygnału „zajętości” w przypadku kiedy wszystkie stanowiska obsługujące infolinię są w rzeczywistości zajęte. Standardowy sygnał, który powszechnie oznacza linię wolną występuje również przy połączeniach, gdy wszyscy konsultanci są zajęci.W związku z powyższym poniżej przekazujemy do Państwa wiadomości i wykorzystania bezpośrednie numery telefonów do konsultantów udzielających informacji w zakresie SMK.Jednocześnie zapewniamy, iż podjęte zostały już działania których celem jest modernizacja obecnie funkcjonującego systemu telekomunikacyjnego.

  • W związku z pojawiającymi się licznymi pytaniami odnośnie sposobów podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia uprzejmie informuje, że do podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej pracownik medyczny używa kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. Jednocześnie zlecenie naprawy wyrobu medycznego, oprócz powyższego, może zostać podpisane również przy użyciu podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy wydawanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia ważnego certyfikatu. Jednostkowe dane medyczne, dopóki nie powstanie z nich dokument medyczny (EDM), nie muszą być podpisywane powyższymi podpisami.

  • W związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi formatów prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej oraz terminów ich obligatoryjnego stosowania, informujemy co następuje:W chwili obecnej trwają prace legislacyjne dotyczące nowelizacji ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, których celem jest m.in. doprecyzowanie definicji elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) oraz obowiązku stosowania Polskiej Implementacji Krajowej (PIK) HL7 CDA oraz formatów EDM, które będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia, a także zmiana terminów dotyczących obowiązku stosowania EDM.W projekcie ustawy (zmieniany art. 2 pkt 6) doprecyzowano definicję EDM, tak aby obok dokumentów umożliwiających usługobiorcy uzyskanie od usługodawcy świadczenia opieki zdrowotnej określonego rodzaju (dokumenty przetwarzane na platformie P1 tj.

  • Informujemy, że 1 maja br. w Systemie Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych udostępniliśmy funkcjonalności, związane z procesem kształcenia podyplomowego, dla lekarzy, lekarzy dentystów oraz pielęgniarek i położnych.Podręczniki dla ww. użytkowników SMK są dostępne w zakładce Nasze systemy.Dodatkowo przypominamy, że komunikaty dla kadry medycznej w zakresie kształcenia i wykonywania zawodu znajdują się na stronie Ministerstwa Zdrowia w zakładce Kadra Medyczna i Kształcenie: Dla lekarzy i lekarzy dentystów, Dla pielęgniarek i położnych.

  • 25 kwietnia br. podczas konferencji "Włączenie Cyfrowe. Dostępne e-Usługi", która odbyła się w Sejmie RP, Fundacja Widzialni przedstawiła wyniki badania „Raport Dostępności 2017”.Raport jest rezultatem kompleksowych badań stron internetowych administracji publicznej pod kątem ich zgodności z wymaganiami standardu WCAG 2.0 AA.Tegoroczne badania wykazały, że blisko połowa ( 48,7 %) publicznych stron www jest już dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością.Tym bardziej czujemy się wyróżnieni, że strona www.csioz.gov.pl zajęła pierwsze miejsce w rankingu i uzyskała ocenę bardzo dobrą. Wg ekspertów „serwis csioz.gov.pl został wykonany wzorcowo. Podczas badania nie znaleziono elementu, który wymagałby poprawy zarówno od strony funkcjonalnej jak i redakcyjnej”.Dziękując za uznanie, zapewniamy, że w dalszym ciągu pracujemy nad tym, aby poziom dostępności naszego serwisu był niezmiennie wysoki.

  • Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia udostępnia po konsultacjach wersję 1.2 reguł biznesowych i walidacyjnych dla opracowanych typów elektronicznych dokumentów medycznych. Zaktualizowany w wyniku konsultacji dokument w wersji 1.2, zwany Regułami, zawiera Polską Implementację standardu HL7 CDA na potrzeby elektronicznych dokumentów medycznych:  Dokumenty przetwarzane na platformie P1 - status w trakcie tworzenia: e-Recepta, e-Skierowanie. Dokumenty indeksowane na platformie P1, wytwarzane na podstawie jednostkowych danych medycznych przetwarzanych w systemach informatycznych Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą – status aktywny: karta informacyjna leczenia szpitalnego, karta odmowy przyjęcia do szpitala, konsultacja lekarska, karta indywidualnej opieki pielęgniarskiej, opis badania diagnostycznego, sprawozdanie z badania laboratoryjnego, protokół operacyjny, wpis do karty uodpornienia.

Szukasz starszych aktualności, przejdź do ARCHIWUM