logo Systemu Monitorowania Zagrożeń

System Monitorowania Zagrożeń

30 listopada 2016 r. udostępniliśmy System Monitorowania Zagrożeń (SMZ).

Powstał on w ramach projektu pn. „Dziedzinowe systemy teleinformatyczne systemu informacji w ochronie zdrowia” (P4).

Odbiorcy

Odbiorcy systemu to:

  • Państwowa Inspekcja Sanitarna,
  • Główny Inspektorat Sanitarny,
  • Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
  • Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego,
  • pacjenci,
  • przedstawiciele medyczni.

Elektroniczne zgłoszenia

System umożliwia elektroniczne zgłoszenia w przypadkach:

  • podejrzenia lub rozpoznania zakażeń oraz zachorowań na choroby zakaźne (ZLK),
  • dodatnich wyników badań laboratoryjnych (ZLB),
  • niepożądanych odczynów poszczepiennych (NOP),
  • niepożądanych działań produktów leczniczych (NDPL),
  • niepożądanych działań produktów leczniczych weterynaryjnych (NDPLW),
  • niepożądanych działań badanych produktów leczniczych (NDBPL),
  • meldunku o zachorowaniach i podejrzeniach zachorowań na grypę (MZ-55).

Funkcjonalność

SMZ służy do:

  • rejestracji/wprowadzenia danych zgłoszenia o zagrożeniu,
  • przetwarzania/edycji danych zgłoszenia,
  • eksportu danych zgłoszenia oraz eksportu danych o zgłoszeniach,
  • dodatkowo moduł Resortowego Systemu Wczesnego Ostrzegania zapewni rejestrację/wprowadzenie informacji o niepożądanych zdarzeniach wraz z ewentualnymi załącznikami.

Wdrożenie SMZ przyczyni się do:

  • optymalizacji procesu zgłoszenia zagrożenia przez podmioty lecznicze, lekarzy oraz innych pracowników medycznych;
  • obniżenia kosztów przekazywania zgłoszeń (możliwość przekazywania/rejestracji zgłoszeń o zagrożeniach drogą elektroniczną w odniesieniu do dotychczas stosowanej – papierowej formy).

Dostęp do SMZ (zakładanie konta)

Aby utworzyć aktywne konto użytkownika w SMZ w trybie wnioskowym, należy:

  • założyć konto na platformie P2,
  • zalogować się do SMZ,
  • złożyć wniosek o nadanie uprawnień (określić organizację użytkownika oraz rolę,
    o jaką się wnioskuje),
  • otrzymać zatwierdzenie wniosku.
    Role i uprawnienia nadawane są w systemie SMZ.

Pomoc techniczną w zakresie SMZ można uzyskać telefonicznie: (22) 597-09-26 oraz mejlowo: smz-serwis@csioz.gov.pl 

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1535, z późn. zm.).

Więcej szczegółowych informacji m.in.: procedury zakładania kont i nadawania uprawnień w Systemie Monitorowania Zagrożeń w zakładce https://www.csioz.gov.pl/projekty/nasze-systemy/ 

Aktualności

  • Szanowni Państwo,Informujemy, że została przywrócona możliwość złożenia wniosku o Państwowy Egzamin Specjalizacyjny dla grup zawodowych: farmaceuci i diagności laboratoryjni w Systemie Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych.Za niedogodności przepraszamy.

  • Szanowni Państwo,Informujemy, że z przyczyn technicznych w chwili obecnej brak jest możliwości złożenia wniosku o Państwowy Egzamin Specjalizacyjny dla grup zawodowych: farmaceuci i diagności laboratoryjni w Systemie Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych.CSIOZ intensywnie pracuje nad jak najszybszym rozwiązaniem problemu. O dostępności ww. funkcjonalności powiadomimy Państwa niezwłocznie odrębnym komunikatem po jej przywróceniu.Za niedogodności przepraszamy.

  • Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia informuje, że dane gromadzone w Systemie Monitorowania Kształcenia (SMK) przetwarzane są w celu i w zakresie realizacji zadań ustawowych, w szczególności umożliwienia podmiotom zaangażowanym w proces kształcenia podyplomowego kadr medycznych skuteczną organizację, planowanie i monitorowanie tego procesu. Na podstawie danych zbieranych w systemie prowadzone są również analizy dotyczące zapotrzebowania w zakresie kadr medycznych w systemie służby zdrowia oraz oceniana jest jakość i skuteczność kształcenia.Zgodnie z art. 30 ust. 3 i 4 ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia administratorem danych przetwarzanych w SMK, w rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych, jest minister zdrowia (adres siedziby: ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa) natomiast administratorem systemu, tj.

  • W dniach 5 i 6 czerwca w warszawskim hotelu Hilton odbyła się I Konferencja AKADEMIA CSIOZ „Informatyzacja podmiotów leczniczych – korzyści z wdrażania i plany na przyszłość”. Podczas dwudniowego spotkania uczestnicy debatowali na temat procesów wdrażania systemów informatycznych w podmiotach leczniczych, cyberbezpieczeństwa polskiej służby zdrowia oraz dzielili się doświadczeniami towarzyszącymi implementacji elektronicznej dokumentacji medycznej.Konferencję otworzył minister zdrowia Konstanty Radziwiłł, który podkreślił konieczność informatyzacji jako czynnika niezbędnego do przeprowadzenia procesu zmian w opiece medycznej oraz przedstawił plany strategiczne związane z dalszym rozwojem procesu informatyzacji służby zdrowia w Polsce.

  • W poniedziałek 5 czerwca, w warszawskim hotelu Hilton wystartowała dwudniowa konferencja organizowana przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Spotkanie poświęcone jest przede wszystkim zagadnieniom informatyzacji podmiotów leczniczych. - Bardzo się cieszę, że Akademia CSIOZ podejmuje temat informatyzacji podmiotów leczniczych. Obecnie niewiele ponad 40 procent szpitali jest zinformatyzowanych. Komputery stoją w każdym zakładzie, ale ich systemy nie są odpowiednio przygotowane. To wynik daleki od naszych ambicji – powiedział minister zdrowia, Konstanty Radziwiłł, otwierając konferencję.  -Informatyzacja jest niezbędna w zakresie wprowadzenia zmian w opiece medycznej. Posiadanie dostępu do pełnej informacji o pacjencie, jak również proces koordynacji podmiotów medycznych na różnych poziomach, to zasadnicze warunki, by wcielić zmiany w życie – dodał.

  • Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia informuje, że na potrzeby budowy lub dostosowania systemów usługodawców do komunikacji z systemem P1 została udostępniona pierwsza wersja dokumentacji integracyjnej w zakresie zapisu i odczytu elektronicznych recept. Publikacje kolejnych wersji będą zawierać pozostałe usługi niezbędne do obsługi e-Recepty, w tym realizacji.Dokumentacja integracyjna obejmuje: Specyfikację usług Kody błędów Opis i strukturę dokumentu elektronicznej recepty (zgodnego z HL7 CDA oraz IHE PRE) Zasady otrzymania dostępu do środowiska integracyjnego Ponadto, w dniu 1 lipca br. uruchomione zostanie środowisko integracyjne pozwalające na ewaluację poprawności implementacji usług sieciowych, których specyfikacja jest przedmiotem niniejszej publikacji.

  • Proces podłączenia do Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi (ZSMOPL) podzielony jest na 2 etapy: weryfikacja na środowisku ewaluacyjnym;praca na środowisku produkcyjnym. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) w celu umożliwienia podmiotom raportującym weryfikacji poprawności wysyłanych komunikatów, udostępnia środowisko ewaluacyjne Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi pod adresem: https://ewa-zsmopl.ezdrowie.gov.pl/  Sposób podłączenia systemów lokalnych do ZSMOPL na środowisku ewaluacyjnym oraz uzyskania certyfikatu, opisuje dokument "Procedura nadawania uprawnień na środowisku ewaluacyjnym ZSMOPL" oraz „Procedura uzyskania certyfikatu do ZSMOPL na potrzeby ewaluacji” (procedurę uzyskania certyfikatu zaktualizowano dnia 2017-01-31).

  • Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia zaprasza na dwudniową konferencję pn. AKADEMIA CSIOZ. I Konferencja „Informatyzacja podmiotów leczniczych – korzyści z wdrożenia i plany na przyszłość", która odbędzie się w dniach 5-6 czerwca 2017 r. w Warszawie.Konferencja adresowana jest do osób odpowiedzialnych za przygotowywanie i wdrażanie rozwiązań informatycznych w podmiotach leczniczych, w szczególności do: kadry zarządzającej i managerów IT w podmiotach leczniczych oraz przedstawicieli samorządów wojewódzkich.Dwudniowa konferencja jest zaproszeniem do debaty nt. doświadczeń i trudności jakie towarzyszą przy wdrażaniu elektronicznej dokumentacji medycznej w podmiotach leczniczych przy obecnych uwarunkowaniach, zarówno legislacyjnych jak i technologicznych. Podczas konferencji zaprezentowane zostaną również korzyści płynące z wdrażania rozwiązań IT w podmiotach leczniczych.Zapraszamy do udziału.

  • Szanowni Państwo, Serdecznie zapraszamy przedstawicieli dostawców systemów informatycznych dla sektora ochrony zdrowia na spotkanie w sprawie Rady ds. Interoperacyjności, które odbędzie się 24 maja o godz. 10:30 w siedzibie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, przy ul. Stanisława Dubois 5A, 00-184 Warszawa.  Jednocześnie uprzejmie informujemy, iż zgodnie z ustaleniami jest to cykliczne spotkanie podmiotów z sektora ICT przed najbliższym posiedzeniem Rady ds. Interoperacyjności. Spotkanie dotyczyć będzie dokumentacji Projektu P1 dla Etapu 2 oraz Etapu 3. Uprzejmie prosimy o zapoznanie się z zamieszczoną poniżej dokumentacją.Zgłoszenia do wzięcia udziału w spotkaniu należy przesyłać do 23 maja do godz. 12:00 na adres e-mail: j.wiszniewska@csioz.gov.pl .Zapraszamy.

Szukasz starszych aktualności, przejdź do ARCHIWUM