Projekty realizowane - Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia

Awarie

Projekty realizowane

Projekt P1

O projekcie

W ramach projektu "Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych" (P1)  planuje się wdrożenie systemów informatycznych, które pozwolą na usprawnienie procesów związanych z planowaniem i realizacją świadczeń zdrowotnych, monitorowaniem i sprawozdawczością z ich realizacji, dostępem do informacji o udzielanych świadczeniach oraz publikowaniem informacji w obszarze ochrony zdrowia. Wdrażane rozwiązania umożliwią tworzenie, gromadzenie i analizę informacji o zdarzeniach medycznych.

Uruchomienie kolejnych usług publicznych w ramach Projektu P1 stanowi kontynuację długofalowej wizji rozszerzania dostępu do usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

 

Cele

Głównym celem projektu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” (P1) jest budowa elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia, która umożliwi organom administracji publicznej i obywatelom gromadzenie, analizę i udostępnianie zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych w zakresie zgodnym z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.

W systemie P1 będą się znajdowały informacje o zdarzeniach medycznych wszystkich obywateli Polski – niezależnie od płatnika oraz obywateli Unii Europejskiej i innych krajów, którzy skorzystają ze świadczeń zdrowotnych w Polsce.

 

 

Produkty

W ramach Projektu uruchomione zostaną podsystemy oraz aplikacje, które pozwolą na usprawnienie procesów związanych z planowaniem i realizacją świadczeń zdrowotnych, monitorowaniem i sprawozdawczością z ich realizacji oraz publikowaniem informacji w obszarze zdrowia:

  1. Portal - Platforma Publikacyjna;
  2. Internetowe Konto Pacjenta;
  3. Aplikacja Usługodawców i Aptek;
  4. System Gromadzenia Danych Medycznych - Zdarzenia medyczne;
  5. System Gromadzenia Danych Medycznych – Recepty;
  6. System Gromadzenia Danych Medycznych - Skierowania;
  7. System Obsługi Rejestrów – Rejestry;
  8. System Obsługi Rejestrów – Słowniki;
  9. System Obsługi Rejestrów – Zarządzanie danymi podstawowymi;
  10. Hurtownia Danych - Analizy, statystyki, raporty;
  11. Hurtownia Danych Monitorowanie;
  12. System Wykrywania Nadużyć;
  13. System Weryfikacji;
  14. Szyna Usług;
  15. System Administracji – Audyt;
  16. System Administracji – Zabezpieczenia i prywatność;
  17. System Administracji – Administracja.

W obszarze funkcjonalnym podsystemy będą obejmowały rozwiązania bazodanowe, aplikacyjne i integracyjne.

 

Korzyści

Realizacja Projektu P1 przyczyni się m.in. do poprawy jakości obsługi pacjentów poprzez:

  • lepszą jakość i dostępność informacji o stanie zdrowia pacjentów i ich danych medycznych;
  • usprawnienie obsługi pacjenta (elektroniczne usługi związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych);
  • wprowadzenie e-recepty – wygodnej, bezpiecznej i praktycznej formy wykupywania leków;
  • dostęp do danych medycznych pacjenta bez względu na czas i miejsce przebywania;
  • bezpieczne przechowywanie danych medycznych;
  • dostęp do informacji medycznych poprzez portal internetowy.

E-recepta – korzyści

E-recepta stanowi jedną z kluczowych e-usług wdrożonych w ramach trwającego procesu informatyzacji sektora ochrony zdrowia w Polsce. 

Od 8 stycznia 2020 roku recepty należy wystawiać obowiązkowo w postaci elektronicznej. 

Z wdrożeniem e-recepty wiąże się wiele istotnych korzyści, które mają wpływ na wszystkich interesariuszy procesu ich wystawiania (personelu medycznego), realizacji (pacjent, apteki) oraz kontroli (państwo).

Przeprowadzony przez CSIOZ przegląd potwierdził, że realizowane w ramach polskiej edycji e-recepty rozwiązania i funkcjonalności oraz wynikające z nich korzyści pokrywają się z korzyściami płynącymi z wdrożenia e-recepty w innych państwach np.: Chorwacji, Estonii, Szwecji czy Danii.

W ramach realizacji obsługi elektronicznych recept zidentyfikowano następujące korzyści:

Dla pacjenta:

  • Zniwelowanie problemu nieczytelności recept, który w chwili obecnej oznacza często ponowny kontakt pacjenta z lekarzem, który wystawił nieczytelną receptę.
  • Oszczędność czasu. Brak konieczności ponownej wizyty u lekarza w celu poprawy czytelności recepty.
  • Zwiększone bezpieczeństwo. Ograniczona do minimum możliwość wydania nieprawidłowego (innego niż przepisanego) leku.
  • Możliwość zrealizowania każdego leku w innej aptece bez konieczności otrzymywania odpisu recepty i oczekiwania na lek.
  • Jasne i zwięzłe informacje dotyczące dawkowania. Pacjent każdorazowo otrzyma „Informację o recepcie”, w której zawarta będzie m.in. informacja o dawkowaniu.
  • Dostęp do wszystkich wystawionych pacjentowi recept zarówno przez personel medyczny jak i pacjenta wraz z dokumentami ich realizacji oraz dawkowaniem, zwiększy bezpieczeństwo i jakość leczenia. Ograniczanie ryzyka wypisania leków o niepożądanej interakcji substancji czynnych.
  • Możliwość lepszej koordynacji procesu leczenia poprzez dostęp lekarza do wszystkich recept wystawionych pacjentowi oraz dokumentów ich realizacji - po uprzednim uzyskaniu zgody od pacjenta.
  • Usprawnienie opieki nad pacjentami przewlekle chorymi. Wprowadzenie e-recepty sprawia, że pacjent nie musi się fatygować aby odebrać dokument. Oznacza to znaczne usprawnienie prowadzenia pacjentów przewlekle chorych.

Dla uprawnionego pracownika medycznego:

  • Znaczne zmniejszenie ogólnie rozumianego kosztu wystawiania dokumentu. Z powdrożeniowych doświadczeń Danii wynika, że dzięki uruchomieniu e-recepty oraz wyników badań laboratoryjnych udało się „zaoszczędzić” pojedynczemu lekarzowi 30 minut dziennie. Skrócenie czasu wynika z elektronicznego sposobu wypisywania recepty oraz udostępnienia w systemie rejestru leków. W ramach funkcjonalności e-recepty wdrażanych w Polsce lekarz dodatkowo otrzyma dostęp do listy leków refundowanych. Dostępność obu informacji w jednym miejscu znacznie ułatwi pracę lekarzowi.
  • Zmniejszenie kosztów związanych z wystawianiem recept w postaci papierowej (papier, tonery).

Dla realizującego receptę:

  • Pełna czytelność i wiarygodność recepty.
  • Uproszczenie procesu realizacji recepty. Po odczytaniu kodu recepty (pakietu recept) farmaceuta pobiera z systemu centralnego receptę do swojego systemu w celu jej realizacji.

Dla systemu opieki zdrowotnej:

  • Uszczelnienie systemu recept i obiegu leków - kwestia szczególnie istotna z uwagi na koszt społeczny.
  • Uzyskanie ścisłej kontroli nad obrotem lekami refundowanymi.
  • Bieżący dostęp do informacji o wydanych lekach zamiennych (tańsze odpowiedniki).
  • Możliwość powiązania leków z epidemiologią – pośrednie odzwierciedlenie trendów i stanu zdrowia Polaków.

Terminy

Okres realizacji Projektu P1

I Etap - 2007-11-29 do 2015-12-31
II Etap:
              2016-01-01 do 2020-09-20 kwalifikowalność

              2017-02-16 do 2020-08-15 prace projektowe

Współfinansowane z funduszy unijnych